Zawieszenie pneumatyczne to rodzaj układu zawieszenia pojazdu, który wykorzystuje sprężone powietrze do kontroli wysokości pojazdu. Koncepcja zawieszenia pneumatycznego istnieje od ponad 100 lat, a wczesne wersje były używane w latach 30. Jednak dopiero pod koniec lat 60. systemy te zaczęły być rozwijane komercyjnie i powszechnie stosowane w samochodach.
Zalety stosowania zawieszenia pneumatycznego w samochodach to:
Systemy zawieszenia pneumatycznego są znacznie lżejsze niż tradycyjne systemy oparte na sprężynach, ponieważ nie potrzebują ciężkich stalowych sprężyn lub amortyzatorów. Dzięki temu są łatwiejsze w utrzymaniu i naprawie, a także tańsze.
Ponieważ w systemie zawieszenia pneumatycznego nie ma ruchomych części, nie ma tarcia między oponami a powierzchnią drogi, co powoduje mniejsze zużycie obu części. Oznacza to również, że nie będziesz musiał wymieniać amortyzatorów lub rozpórek tak często, jak w przypadku tradycyjnego zawieszenia opartego na sprężynach.
Sprężyny powietrzne są cichsze niż sprężyny śrubowe, ponieważ nie ma kontaktu metalu z metalem, gdy wywiera się na nie nacisk (w przeciwieństwie do sprężyn śrubowych). Dzięki temu podróżowanie samochodem jest bardziej komfortowe dla wszystkich pasażerów.
Jeżeli więc chciałbyś zakupić odpowiednie do posiadanej przez Ciebie marki samochodu zawieszenie pneumatyczne Mercedes, Toyota, Renault czy inne posiadają w swoim obrębie tego typu części, które należy znaleźć w asortymencie odpowiednich dostawców na rynku.