Akumulator żelowy to rodzaj baterii wtórnej lub akumulatora, opracowany na początku lat 90. XX wieku, znanym również jako akumulator „szczelny” lub „bezobsługowy”. Główną różnicą między tym rodzajem baterii a konwencjonalnymi akumulatorami jest to, że elektrolit jest zżelowany, a nie płynny. Żel działa jak bariera zapobiegająca wydostawaniu się kwasu siarkowego na zewnątrz. Dzięki temu akumulatory żelowe są bardziej odporne na uszkodzenia i zwarcia. Są one stosowane w rozrusznikach samochodowych i akumulatorach głębokiego cyklu.
Główną zaletą akumulatorów żelowych jest ich zdolność do wytrzymywania wibracji i wstrząsów, co czyni je idealnymi do stosowania w pojazdach terenowych, samochodach, motocyklach i mogą być wykorzystywane w większej liczbie zastosowań, ponieważ wytrzymują wyższe temperatury. Mają dłuższą żywotność (nawet do 3 razy) niż akumulatory konwencjonalne. Dzieje się tak, ponieważ żel chroni akumulator przed zasiarczeniem, które powoduje przedwczesną awarię konwencjonalnych akumulatorów.
Akumulator żelowy działa tak samo jak każdy inny akumulator kwasowo-ołowiowy; magazynuje energię elektryczną, gdy jest ładowany i uwalnia ją, gdy jest rozładowywany, zasilając urządzenia takie jak światła, radia itp. Każde ogniwo ma dwa zaciski: anodowy (+) i katodowy (-). Kiedy jeden terminal otrzyma ładunek dodatni (z ładowania), przeciwny terminal otrzyma ładunek ujemny (z rozładowywania).