Przekładnia ślimakowa składa się z dwóch różnych elementów w postaci ślimacznicy, czyli koła zębatego o wklęsłym przekroju poprzecznym oraz wirnika śrubowego zwanego także ślimakiem. Ten rodzaj przekładni zębatych o prostopadłych osiach położnych w dwóch płaszczyznach stosowany jest w układach napędowych maszyn różnego rodzaju. To jedyne rozwiązanie, które pozwala zmienić ruch obrotowy w liniowy. Najczęściej spotkać możemy je w podnośnikach, pompach, wózkach suwnicowych, jak również w napędach półosi w autach.
Przekładnie tego typu występują w postaci walcowej i globoidalnej. Pierwsza wersja gwarantuje nam sporą możliwość przełożeń oraz przenoszenia dużych obciążeń. Przekładnia ślimakowa w wydaniu globoidalnym natomiast dzięki dużej powierzchni styku zębów ślimaka i koła może przenosić znaczne moce. Warunkiem jest tu jednak bardzo dokładne wykonanie poszczególnych elementów, które zapewnią doskonałe dopasowanie. Podczas wybierania elementu odpowiadającego naszym wymaganiom, powinniśmy wziąć pod uwagę m.in. wskaźnik średnicowy, moduł osiowy ślimaka, odległość osi przekładni, kąt zarysu narzędzia, czy też współczynnik luzu wierzchołkowego.