- Przemysł i technika

Infokioski – do czego służą?

W ostatnich latach nastąpił szybki rozwój nowych technologii, dzięki czemu przekazywanie wszelkich informacji stało się znacznie prostsze. Obecnie wystarczy sięgnąć po smartfon albo laptop z dostępem do internetu (lub po inne podobne urządzenie elektroniczne), aby znaleźć niezbędne dane na dowolny temat. W grupie tego typu sprzętów znajdują się również tzw. kioski multimedialne, czyli innowacyjne komputery obsługiwane dotykowo, które są wykorzystywane zarówno w celach stricte informacyjnych, jak i reklamowych. Z niniejszego artykułu dowiemy się, jakie zastosowanie mają te specyficzne konstrukcje w i jakich miejscach są najczęściej instalowane.

Budowa i działanie kiosku multimedialnego

Kiosk multimedialny, znany powszechnie pod nazwą infokiosk, jest innowacyjnym komputerem umieszczonym w specjalnej obudowie, która chroni go przed uszkodzeniem oraz spełnia funkcję wizualną – urządzenie musi bowiem idealnie pasować do konkretnego miejsca. Sprzęt przypomina kształtem sporej wielkości tablet z panelem dotykowym i jest umieszczony w pozycji pionowej albo leżącej (na podeście), zawsze pod odrobinę nachylonym kątem. Jego wielkość jest zróżnicowana i zależy w dużej mierze od przeznaczenia. Przeważnie jednak montuje się kioski multimedialne o przekątnej od 100 do 150 cm.

Wszystkie są wykonane z solidnych materiałów, co gwarantuje im dużą żywotność – dotyczy to również ekranu charakteryzującego się odpowiednią grubością, tak aby nie zniszczył się pod naciskiem setek ludzkich palców. Komputer, będący swoistym sercem sprzętu, jest wyposażony w wydajny procesor zapewniający mu szybkość działania na wysokim poziomie. Użytkownik korzystający z infokiosku może pozyskać niezbędne informacje adekwatne do miejsca, w którym się znajduje, np. na temat oferty kulturalnej lub produktowej czy atrakcji turystycznych.

Wiele modeli ma wbudowany zestaw głośników stereofonicznych pozwalających na uzyskanie pożądanej informacji w formie głosowej, a także sterowniki umożliwiające odtworzenie filmu albo animacji. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy kiosk pełni rolę przewodnika dla podróżników oraz osób zwiedzających muzeum lub inną ekspozycję. Co istotne, każdy właściciel tego urządzenia może dowolnie dopasować jego funkcje pod indywidualne potrzeby.

Zastosowanie infokiosków

Na wstępie należy podkreślić, że kioski multimedialne mogą być z powodzeniem wykorzystywane nie tylko wewnątrz budynków, ale i na zewnątrz. Doskonale sprawdzają się szczególnie tam, gdzie jest niezbędny dostęp do informacji przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Mają bardzo szerokie zastosowanie i można je spotkać m.in. w:

  • instytucjach państwowych, np. urzędach gmin, urzędach wojewódzkich i skarbowych, sądach – użycie infokiosków pozwala tam w znacznym stopniu zwiększyć wydajność pracy oraz tempo obsługi interesantów (możliwość samodzielnej rejestracji czy śledzenia prowadzonych aktualnie spraw)
  • placówkach medycznych, takich jak szpitale, kliniki i przychodnie – usprawniają obsługę, umożliwiają rejestrację, przekazują dane na temat godzin przyjęć lekarzy, a także informacje o rozmieszczeniu sal i pomieszczeń
  • szkołach i uczelniach wyższych – służą tam np. do przeglądania planów lekcji i zajęć, wyświetlania informacji o konkretnych wydarzeniach kulturalnych czy prezentowania oferty edukacyjnej
  • miejscach odwiedzanych przez turystów – oferują dostęp do map oraz udzielają informacji o najważniejszych zabytkach i atrakcjach
  • na lotniskach, dworcach i przystankach – pozwalają sprawdzić plan lotów lub odjazdów oraz pełnią funkcję biletomatów
  • galeriach handlowych, sklepach i innych punktach sprzedaży (hipermarkety, autokomisy, salony samochodowe itp.) – są źródłem informacji o ofercie produktowej lub usługowej, a niekiedy pozwalają nawet na rezerwacje i zakup wybranych wyrobów (jako swoiste kasy samoobsługowe)
  • zakładach fotograficznych – służą do wywoływania zdjęć
  • instytucjach kultury, m.in. muzeach, kinach i teatrach
  • agencjach reklamy
  • placówkach bankowych
  • zakładach produkcyjnych i przemysłowych oraz korporacjach

Tekst przygotowany we współpracy z firmą MEON.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

20 − trzy =