Płyn chłodniczy jak sama nazwa wskazuje służy do chłodzenia. A konkretniej chłodzenia silnika (dokładnie głowicy i bloku silnika.) Warto pamiętać, że płyn chłodniczy działa prawidłowo tylko w konkretnym zakresie temperatur. O ile zimą większość osób pamięta, że zbyt niskie temperatury mogą spowodować zamarznięcie płynu, to tyle niestety niewiele pamięta, że również zbyt wysokie (np. latem) mogą zmniejszać jego działanie. Należy dbać o odpowiednio częste zmienianie płynu, aby na pewno mógł on spełniać swoje zadanie.
Większość producentów podaje na swoich produktach, że płyn chłodniczy należy wymieniać przynajmniej raz na pięć lat. Ponieważ pięć lat to dość długi okres czasu, dlatego najlepiej wyrobić sobie nawyk wymieniania płynu do chłodnicy przy każdym przeglądzie, który będziemy wykonywać przygotowując się do lata i wakacji.
Wówczas możemy mieć pewność, że płyn będzie odpowiednio chłodził głowicę i blok silnika. Unikniemy dzięki temu pęknięcia uszczelki pod głowicą (której naprawa na ogół oscyluje w granicach 1500 zł) oraz innych nieprzyjemnych niespodzianek.
Wymieniając płyn chłodniczy, warto zastanowić się nad tym, czy chcemy samodzielnie mieszać koncentrat z wodą destylowaną, czy preferujemy użycie gotowego produktu. Pierwsza opcja jest bardziej ekonomiczna, druga natomiast daje nam absolutną pewność, że mamy odpowiednie proporcje wewnątrz produktu.
Najlepiej również ewentualne niedobory płynu uzupełniać takim samym produktem, jaki znajduje się w naszym układzie chłodzenia. Mieszanie różnych płynów chłodniczych może doprowadzić do wytrącenia się osadów i złogów. Różne płyny można zakupić na http://sklep.4lift.pl/4032-plyny-chlodnicze-1l.