Opony przeznaczone dla kół pojazdów pracujących w przemyśle i budownictwie cechują się przede wszystkim znacznie wyższą odpornością i trwałością niż produkty dla samochodów osobowych czy furgonetek. Przeglądając strony producentów lub strony specjalistycznego internetowego sklepu z oponami znajdziemy między innymi opony superelastyczne (super-elastic) wytwarzane z giętkiej mieszanki bazującej na kauczuku. Ten typ ogumienia, stosowany np. wózkach widłowych, jest odporny na przebicia, intensywne ścieranie się i uszkodzenia możliwe w trudnym terenie. Wiele modeli nadaje się szybkiego montażu przy pomocy pras hydraulicznych, co ułatwia serwis i awaryjne wymiany. Opony takie nie nadają się jednak do pojazdów poruszających się z prędkością powyżej 25 km/h. Wiodący producenci mają ponadto swe własne, opatentowane rozwiązania, nadające ogumieniu pojazdów lotniskowych, portowych, a zwłaszcza budowlanych specjalne cechy, np. Semi-Pneumatic Technology™ opracowana przez McLaren Industries.
Zapoznając się z katalogami produktów dla samochodów „heavy duty”, znajdziemy ogumienie różnych producentów w licznych odmianach. Mają one pewne cechy wspólne. Przykładowo, opony dźwigowe zawsze mają budowę radialną, o znacznie zwiększonej w stosunku do opon diagonalnych trwałości. Kord w tego typu oponach jest standardowo wykonany ze stali, sięga zaś aż do stopek. Ułożenie warstwy kordów pod kątem skutkuje elastycznością bocznej części opony bez zmniejszenia jej trwałości. Stosuje się mieszanki gumowe tak dobrane, by zapewnić zarówno odporność na przeciążenia, jak i komfortową jazdę po asfalcie i betonie. Opony stosowane w dźwigach samojezdnych są również wyposażone w głębokie bieżniki o głębokości ponad 20 mm, mając przy tym płaski profil. Dzięki temu ogumienie ma stale styk z podłożem. Inne rozwiązania są stosowane w żurawiach terenowych: bieżnik w oponach dla tych pojazdów jest masywny i wydatny. Zapewnia to dobrą trakcję w błocie lub piasku. Uginanie się opon pod wpływem znacznych obciążeń zapewniają mocne karkasy (korpusy opon).